Ana CardosoSalto de línea Instituto de Investigación Educativa. Universidad de Lisboa. Portugal.
The educational system in Portugal: a school for everyone?
From April 1974, date of the Revolution of the Carnations, formal education receives a great boost, that is easy to verify, at least quantitatively: increase of the school population and of the level of education. However, this boost started in 1835, in that year Primary Education was made compulsory and its duration was established. Besides, some legislative contents have been developed since 1974, that already point to a better coverage, not only of quantitative aspects, but also to solve certain qualitative shortage in the educational system.
A partir de abril de 1974, fecha de la Revolución de los Claveles, la educación formal recibe un fuerte impulso, que es fácil constatar al menos cuantitativamente: aumento de la población escolar y de los niveles de instrucción. Este impulso, no obstante, inició sus pasos en 1835, año en el que estableció la obligatoriedad y extensión de la educación primaria. Por otra parte, después de 1974, se han desarrollado contenidos legislativos que ya apuntan hacia la mejor cobertura, no sólo de aspectos cuantitativos, sino para solucionar ciertos déficits cualitativos del sistema educativo.