María Clemente LinuesaSalto de línea Universidad de Salamanca.
Is it possible to have a climate of co-operation between teachers?
The implementation of the Spanish educational Reform in the nineties has had the policy of trying to increase the Schools` autonomy, by urging them to elaborate their own educational projects. This article studies the new system of working in various aspects: Firstly, what may the concept of Schools’ autonomy mean, in the context of the decentralising policy and its relation with the co-operating concept. Secondly, it will explain, using various techniques of data collection, how the centres curricular projects have been carried out in reality, and if this has meant a new way of working for the teachers. Finally, I will conclude evaluating to see if it is possible to improve, in spite of the problems encountered, the climate of co-operation between teachers and how it could be improved.
La implantación de la Reforma de los noventa en España ha intentado potenciar una política de autonomía en los centros escolares, a los que insta a elaborar proyectos educativos propios. En este artículo voy a analizar varios aspectos de esta nueva forma de trabajo: en primer lugar, qué significados puede adoptar el concepto de autonomía de los centros como política descentralizadora y cuál es su relación con el concepto de colaboración. En segundo lugar, relataré a través de distintas técnicas de obtención de datos cómo se ha llevado a cabo la elaboración de los Proyectos Curriculares de Centro en la práctica y si ha supuesto una forma nueva de trabajo para el profesorado. Por último, concluiré valorando si es posible, a pesar de los problemas analizados, que progrese una cultura de colaboración entre los docentes y bajo qué condiciones debe potenciarse.