Mariano Fernández EnguitaSalto de línea Universidad de Salamanca.
Organisation in the school: aggregate, structure and system.
With the growing complexity both in the school environment (pupils diversity, rapid technological advances, etc) and the school itself (inner differentiation, multiplication of demands received, increasing number of professional groups, formalisation and rationalisation of the procedures), effectiveness of educational centres depends gradually less on the individual efficiency of its agents (mainly teachers) and gradually more on the organisation as a whole. To study this problem I use the General Systems Theory, which I will apply taking an idea of the Communication Theory, originally from Wilden and popularised by Ibañez in Spain: the distinction between aggregate (as a sum of individuals), structure (their relationship) and system (the relations between relationship). Those concepts, up to a certain degree, correspond with mechanical, cybernetic and organic conceptions of dynamic systems.
Con la creciente complejidad tanto del entorno escolar (diversidad del alumnado, cambio cultural, aceleración del cambio tecnológico, etc.) como de la escuela misma (diferenciación interna, multiplicación de las demandas recibidas, proliferación de los grupos profesionales, formalización y racionalización de los procesos), la eficacia de los centros de enseñanza depende, cada vez menos, de la eficacia individual de sus agentes (fundamentalmente los profesores) y, cada vez más, de la eficacia del todo como organización. Para analizar este problema me sirvo de la Teoría de Sistemas, que aplico retomando una idea de la teoría de la comunicación -concretamente de Wilden, pero que, por otra pare, popularizó entre nosotros Ibáñez: la diferencia entre agregado (la suma de los individuos), estructura (las relaciones entre ellos) y sistema (las relaciones entre las relaciones), que hasta cierto punto puede hacerse corresponder con las concepciones mecánica, cibernética y orgánica (u organísmica) de los sistemas dinámicos.