Pedro Ortega RuizSalto de línea Ramón Mínguez VallejosSalto de línea Universidad de Murcia.
Teaching self-esteem.
This study shows a different way of approaching self-esteem in the school system. After revising the concept and the empirical research into self-esteem, this study offers new dimensions hardly present until now in the teaching and learning of self-esteem: individual as a valuable entity; discovering and accepting my reality as an individual, and guiding my life towards a real goal. Teachers’ training process and teaching programmes are described for the development of self-esteem. Results show a significant increase in self-esteem for pupils in secondary compulsory education. Also the techniques of co-operative learning, active participation, persuasive communication and social skills are effective strategies for the improvement of self-esteem in the school environment. A positive increase has been noted in the interpersonal relationship among students and between teacher and students along with a certain development of moral consciences.
El presente trabajo muestra un modo distinto de abordar la autoestima en el marco escolar. Tras una revisión del concepto e investigación empírica sobre la autoestima, este trabajo aporta nuevas dimensiones hasta ahora prácticamente ausentes de la enseñanza-aprendizaje de la autoestima: la persona como valor; descubrimiento y aceptación de mi realidad como perona y orientación de mi vida hacia un proyecto valioso. Se describe la formación del profesorado y el programa pedagógico aplicado para la educación de la autoestima. Los resultados ofrecen un aumento significativo de la autoestima en alumnos del segundo ciclo de la enseñanza obligatoria. Además, las técnicas de aprendizaje cooperativo, de participación activa, de comunicación persuasiva y habilidades sociales son estrategias eficaces para la mejora de la autoestima en el ámbito escolar. Se ha constatado un aumento positivo de las relaciones interpersonales entre alumnos y entre profesor y alumnos, así como cierta evolución del juicio moral.