Jordi PlanellaSalto de línea Universitat Ramon Llull.
Pedagogy and Hermaneutica of the symbolic bodySalto de línea Salto de línea This article looks at the human body from a social, anthropological and pedagogical perspective. The paradigmatic changes which have occurred in artistic disciplines, just as in the area of the Humanities, permit a symbolic reading of the human body. It is this symbolic dimension which allows us to present it as an emerging value in young people’s identities; identities which are subjected to bodily transformations through procedures such as cosmetic surgery, body piercing and tattoos and corporal post-humanization. The pedagogy of the symbolic body allows us to accompany our students in their corporal transformation journeys.
El artículo aborda desde una perspectiva social, antropológica y pedagógica el cuerpo humano. Los cambios paradigmáticos sucedidos en disciplinas artísticas así como en el campo de las humanidades permiten una lectura simbólica del cuerpo humano. Es esta dimensión simbólica es la que nos permite presentarlo como un valor emergente en las identidades de los jóvenes; identidades que pasan por transformar el cuerpo a través de prácticas como la cirugía estética, los piercings y tatuajes y la post-humanización corporal. La pedagogía del cuerpo simbólico permite acompañar a los educandos en su proceso de transformación corporal.