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Actitudes y necesidades de formación de los profesores ante las TIC y la introducción del Crédito Europeo. Un nuevo desafío para la educación superior

Authors

Joaquín Paredes Labra Salto de línea Universidad Autónoma de Madrid.Salto de línea Salto de línea Meritxell Estebanell MinguellSalto de línea Universidad de Girona.

Abstract

Teachers' attitudes and training needs in relation to ICT and the introduction of the European Credit Transfer System. A new higher education challengeSalto de línea Salto de línea This work tackles university teachers' attitudes towards the change brought about by the introduction of the so-called European Credit Transfer System (ECTS) and the integration of the Information and Communication Technologies (ICTs). It is evident that university teachers hold a positive opinion as regards the effect of ICT on their teaching practice; a more moderate opinion in relation to the conditions for their proper implementation and a critical opinion as regards the lack of university support policies and infrastructure. The demands of the new education and the ICT participation go hand in hand.In-service training should address educational issues associated to the European Credit Transfer System (ECTS), and to those that explain how to take advantage and how to make a didactic use of technological resources through courses provided by the university itself, and through seminars on specific issues where the collaborative culture and the implementation of open education projects using ICT are encouraged.

Resumen

Este trabajo aborda las actitudes del profesorado universitario ante el cambio que supone la introducción del denominado Crédito Europeo (ECTS) y la integración de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Se pone de manifiesto que el profesorado universitario tiene una opinión muy positiva sobre la repercusión de las TIC en su actividad docente; más moderada sobre las condiciones para su correcta implantación; y crítica con las carencias de políticas e infraestructuras universitarias de apoyo. Las exigencias de la nueva enseñanza y la participación de las TIC son solidarias. La formación permanente debe dirigirse a cuestiones educativas asociadas al Crédito Europeo (ECTS) y aprovechamiento y uso didáctico de los recursos tecnológicos, con cursos ofrecidos por la propia universidad y seminarios sobre temáticas específicas, donde se potencie la cultura colaborativa y el desarrollo de proyectos de enseñanza abierta con TIC.

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