Agustín de la Herrán Gascón
Pablo Rodríguez Herrero
Victoria de Miguel Yubero
Universidad Autónoma de Madrid
10.4438/1988-592X-RE-2019-385-422
This article presents a diagnostic research regarding the inclusion of the conscience of death in the Spanish curriculum. It is carried out through a documentary methodology, and it considers legislation about the Spanish educational system and its curricular development at the state level as contexts of analysis. The analysis of the presence of the conscience of death in the curriculum is based on 25 units, which are terms and lexical roots that were selected by 17 experts. Quantitative techniques were used for analysing their frequency in the current educational laws and the curriculum of the different educational levels (Pre-school, Primary, Compulsory Secondary and High School), areas of knowledge and subjects, where appropriate. The qualitative analysis interprets the presence of each term, according to the approach of the inclusion of the conscience of death in education. The results allow to identify the presence of curricular elements that are close to the Pedagogy of Death in all educational levels and in areas of knowledge such as Natural Sciences, Social Sciences, Humanities and Arts, although not in a planned manner, that is, with the intention to educate in the conscience of death. Likewise, its absence is observed in the aims and principles of Education or in key competences. The map drawn by the study allows to conclude that there are educational gaps and challenges that need to be addressed through an education that includes the conscience of death as an essential element.
Curriculum, pedagogy, conscience, death, finitude, documentary research
Este artículo presenta una investigación de diagnóstico respecto a la inclusión de la conciencia de muerte en el currículo español. Se realiza a través de una metodología de tipo documental, considerando como contextos de análisis la legislación referente al sistema educativo español y a su desarrollo curricular a nivel estatal. Las unidades de análisis, desde las que se analiza la presencia de la conciencia de muerte en el currículo, son 25 términos y raíces léxicas, seleccionados por 17 expertos. El examen de los términos en la normativa se realiza a través de técnicas cuantitativas y cualitativas. Desde las primeras se analiza la frecuencia de su presencia en las leyes educativas vigentes y el currículo de las distintas etapas educativas (infantil, primaria, secundaria obligatoria y bachillerato), áreas de conocimiento y materias, en su caso. El análisis cualitativo interpreta la presencia de cada término, de acuerdo al planteamiento de la inclusión de la conciencia de muerte en la educación. Los resultados permiten detectar la presencia de elementos curriculares asimilables a la Pedagogía de la muerte en todas las etapas educativas y en áreas de conocimiento como Ciencias de la Naturaleza, Ciencias Sociales, Humanidades y Artes, si bien no de manera planificada, es decir, con la intención de educar en la conciencia de muerte. Asimismo, se observa su ausencia en los fines y principios de la educación o en las competencias clave. El mapa que arroja la investigación deduce lagunas educativas y retos de futuro asociados a una educación que incluya la conciencia de muerte como elemento indispensable para la formación.
Currículo, pedagogía, conciencia, muerte, finitud, estudio documental