Nekane LarrañagaSalto de línea
https://orcid.org/0000-0002-8062-3544 Salto de línea
Universidad del País Vasco UPV/EHU
Salto de línea
Universidad del País Vasco UPV/EHU
Iñaki GarcíaSalto de línea
https://orcid.org/0000-0001-5564-9374 Salto de línea
Universidad del País Vasco UPV/EHU
Salto de línea
Universidad del País Vasco UPV/EHU
Naiara BerasategiSalto de línea
https://orcid.org/0000-0003-1775-3431 Salto de línea
Universidad del País Vasco UPV/EHU
Salto de línea
Universidad del País Vasco UPV/EHU
María-José AzumendiSalto de línea Universidad del País Vasco UPV/EHU
https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-388-446
This study analyses the orientations of acculturation of immigrant students and their adaptation to the Basque school. For this analysis, has been adopted a three-dimensional perspective that takes into account the group of origin and the two linguistic-cultural groups of the host society. The results indicate that the main orientation of acculturation is integration, although two modalities appear, one oriented to monolingualism, and the other to bilingualism. Both types of integration show a good school adaptation, however, subjects with integration oriented to bilingualism show higher levels of social adaptation, greater linguistic identity with both languages and with both identities, the Spanish and the Basque.
The results of this research support the idea that the study of acculturation in bilingual contexts, such as Basque, requires a three-dimensional approach, in which the group of origin and linguistic groups of the host society are considered, whether they are majority or minority. On the other hand, it is important to promote bilingual education among all students, including immigrant students, in order to facilitate their adaptation and favour positive intergroup relations.
Immigration, Acculturation, Adaptation, Bilingualism, Linguistic Attitudes
Este estudio analiza las orientaciones de aculturación del alumnado inmigrante y su adaptación a la escuela vasca. Para ello se adopta una perspectiva tridimensional que toma en cuenta el grupo de origen y los dos grupos lingüístico-culturales de la sociedad de acogida. Los resultados indican que la principal orientación de aculturación es la integración, aunque aparecen dos modalidades, una orientada al monolingüismo, y otra al bilingüismo. Ambos tipos de integración se relacionan con buena adaptación escolar, sin embargo, los sujetos con integración orientada al bilingüismo muestran mayores niveles de adaptación social, mayor identidad lingüística con ambas lenguas y con ambas identidades, la española y la vasca. Los resultados de esta investigación apoyan la idea de que el estudio de la aculturación en contextos bilingües como el vasco requiere un planteamiento tridimensional, en el que se consideren el grupo de origen y los grupos lingüísticos de la sociedad de acogida, ya sean mayoritarios o minoritarios. Por otro lado, se considera importante promover la educación bilingüe entre todos los estudiantes, incluidos los inmigrantes, para facilitar su adaptación y favorecer las relaciones intergrupales positivas.
Inmigración, Aculturación, Adaptación, Bilingüismo, Actitudes Lingüísticas
Larrañaga, N., García, I., Berasategui, N., y Azumendi, M. J. (2020). Acculturation orientations of immigrant students and their adaptation to a context of bilingualism in the Basque school. Revista De Educación, 388. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-388-446