Héctor Galindo-DomínguezSalto de línea Universidad del País Vasco
Martín Sainz de la MazaSalto de línea Universidad del País Vasco
Daniel Losada
Universidad del País Vasco
https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-404-616
One of the aims of Learning Communities is the continuous search for the development of a better coexistence and solidarity attitudes by means of Successful Educational Actions. However, to date little is known about the impact of the interventions carried out in these types of schools for this purpose. That is why the objective of this study has been to find out if the main Successful Educational Actions, such as interactive groups and dialogic gatherings, contribute to improving the prosocial behavior of Primary and Secondary Education students. A longitudinal study was carried out in a Learning Community, in whichSalto de línea 186 Primary and Secondary Education students participated, who filled out the Spanish Scale to Evaluate Prosocial Behavior with an intermediate intervention of 9 months. The results revealed that after the intervention, both Primary Education students and Secondary Education students did not show significant statistical differences in any of the dimensions of the Prosocial Behavior instrument, except in the dimension of Helping, in which students reduced their values along the time. These findings are relevant for education professionals with the purpose of reflecting on the type of methodologies and dynamics that are being carried out to improve coexistence and prosocial attitudes in their lessons, as well as in their schools.
prosocial behavior, successful educational actions, learning community, primary education, secondary education.
Uno de los objetivos de las Comunidades de Aprendizaje es la búsqueda continua del desarrollo de una mejor convivencia y actitudes solidarias a través de Actuaciones Educativas de Éxito. Sin embargo, hasta la fecha se conoce poco sobre el impacto de las intervenciones realizadas en este tipo de centros educativos con este fin. Por ello, el objetivo de este estudio ha sido averiguar si las principales Actuaciones Educativas de Éxito, como los grupos interactivos y las tertulias dialógicas, contribuyen a mejorar el comportamiento prosocial de los alumnos de Educación Primaria y Secundaria. Se realizó un estudio longitudinal en una Comunidad de Aprendizaje, en el que participaron 186 alumnos de Educación Primaria y Secundaria, que cumplimentaron la Escala Española de Evaluación de la Conducta Prosocial con una intervención intermedia de 9 meses. Los resultados revelaron que, tras la intervención, tanto los alumnos de Educación Primaria como los de Educación Secundaria no mostraron diferencias estadísticas significativas en ninguna de las dimensiones del instrumento de Conducta Prosocial, excepto en la dimensión de Ayudar, en la que los alumnos redujeron sus valores a lo largo del tiempo. Estos resultados son relevantes para los profesionales de la educación con el fin de reflexionar sobre el tipo de metodologías y dinámicas que se están llevando a cabo para mejorar la convivencia y las actitudes prosociales en sus clases, así como en sus centros educativos.
conducta prosocial, actuaciones educativas de éxito, comunidades de aprendizaje, Educación Primaria, Educación Secundaria.