Universidad Internacional de la Rioja (UNIR)
Universidad Nacional de Educación a Distancia
Universidad Villanueva
https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-694
Today we are witnessing an exponential increase in attentional difficulties in students, as well as the presence of increasingly frequent and intense stress symptoms from the earliest years of schooling. The aim of this study, therefore, is to analyze the relationship between children’s attentional and inhibitory control processes and their daily stress. A non-experimental, quantitative, correlational and inferential study was designed, in which 558 fifth- and sixth-graders participated. The results indicated a tendency towards greater attention (sustained and selective), attentional capacity, and impulsivity control when school stress and overall stress were lower. Higher levels of attention deficit, behavior disorders and hyperactivity with attention deficit were also observed to correspond with an increase in stress levels in the four areas analyzed (health, school, family and global). Based on these relationships, we have verified the predictive nature of attention deficit for school and global stress. In conclusion, and based on the educational neuroscience paradigm, there is a need for teaching actions that develop students’ attentional processes, as well as their strategies for coping with stress.
daily stress, school stress, attention, impulsivity, primary education
En la actualidad, se constata un crecimiento exponencial de las dificultades atencionales en los estudiantes, así como, la presencia de cuadros de estrés cada vez más frecuentes e intensos desde los primeros años de escolaridad. En esta línea se plantea este estudio con el objetivo de analizar las relaciones entre procesos atencionales y de control inhibitorio y el estrés cotidiano infantil. Se diseñó un estudio no experimental, cuantitativo, correlacional e inferencial en el que participaron 558 estudiantes de 5º y 6º curso de primaria. Los resultados indican la tendencia a una mayor atención (sostenida y selectiva), de la capacidad atencional y de control de la impulsividad cuando es menor el estrés escolar y el estrés en general. Asimismo, se observa que mayores niveles de déficit de atención, de trastornos de conducta y de hiperactividad asociada al déficit de atención, se corresponden con un incremento de los niveles de estrés en los cuatro ámbitos analizados (salud, escolar, familiar y global). Con base en estas relaciones, se comprueba el carácter predictivo del déficit de atención en el estrés escolar y global. Como conclusión y tomando como base el paradigma de la neurociencia educativa, se reclaman actuaciones docentes para desarrollar los procesos atencionales del alumnado, así como de estrategias de afrontamiento del estrés.
estrés cotidiano, estrés escolar, atención, impulsividad, educación primaria
Martínez Vicente, M., Suárez Riveiro, J. M., & Valiente Barroso, C. (2025). Attentional processes and daily stress in school population: explanatory the relationship between them. Revista De Educación, 1(409), 174–190. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-694