Universidad de Oviedo
https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-687
The relationship between repetition and socioeconomic and cultural level has been widely studied in Spain; however, the estimates offered are varied, even conflicting. One reason for these divergences may be the difficulty in neutralizing two types of biases inherent in repetition studies: selection bias and covariate control. The aim of this researchSalto de línea was to estimate the probability of repeating in three social status groups: low, middle and high. A sample of 5999 students was used, assessed at two times (T1 = 4th grade; and T2 = 8th grade). In T1 the sample was from the same grade and age: the students had not previously repeated and the first repetitions did not occur until the end of 6th grade. The study combined two analytical approaches: In T1, the groups (retention-promotion) were matched using a propensity analysis to control for pre-retention selection bias. In T2, the matched estimates were adjusted using multilevel logistic models, incorporating control for post-retention covariates. Specifically, the predictions of three models were compared, defined by the degree of control included in their design: (1) descriptive, with no control variables or equivalent groups; (2) cross-sectional, with control for covariates only in T2; and (3) longitudinal, with dual control pre-retention equivalent groups plus post-retention adjustment variables. The results showed that the model with better bias control (longitudinal) presents more moderate and partially significant effects. The data highlight the need to develop, in our country, specific research on grade repetition that includes repeated measures before and after repetition with matched samples, or the alternative use of quasi-experimental approaches. In this way, the debate on grade repetition will be enriched with the contribution of fully valid data.
repetition, education, socio-economic status, hierarchical models, propensity score
La relación entre repetición y nivel socioeconómico y cultural ha sido ampliamente estudiada en España, sin embargo, las estimaciones ofrecidas son variadas, incluso discordantes. Una razón de estas divergencias puede ser la dificultad de neutralizar dos tipos de sesgos inherentes a los estudios sobre repetición: el sesgo de selección y el control de covariables. El objetivo de esta investigación fue estimar la probabilidad de repetir en tres grupos de estatus social: bajo, medio y alto. Se manejó una muestra de 5999 estudiantes evaluados en dos momentos (T1 = 4º EP; y T2 = 2º ESO). En T1 la muestra era del mismo grado y misma edad: el alumnado no habían repetido previamente y las primeras repeticiones no se produjeron hasta finalizar 6º EP. El trabajo combinó dos aproximaciones analíticas: en T1 los grupos (repetición-promoción) fueron equiparados mediante un análisis de propensión para controlar el sesgo de selección pre-repetición. En T2, las estimaciones equiparadas se ajustaron a modelos logísticos multinivel, lo que añade el control de covariables post-repetición. En concreto se compararon las predicciones de tres modelos, definidos por el grado de control incluido en su diseño: (1) descriptivo, sin variables de control ni grupos equivalentes; (2) transversal, solo con control de covariables en T2; y (3) longitudinal, con doble control, es decir, grupos equivalentes pre-repetición más variables de ajuste post-repetición. Los resultados evidenciaron que el modelo con mejor control de sesgos (longitudinal) presenta efectos más moderados y parcialmente significativos. Los datos ponen de manifiesto la necesidad de desarrollar, en nuestro país, investigaciones específicas sobre repetición que incluyan medidas repetidas pre y post-repetición con muestras equiparadas, o el uso alternativo de enfoques cuasi-experimentales. De este modo el debate sobre la repetición escolar se enriquecerá con la aportación de datos plenamente válidos.
repetición, educación, estatus socio-económico, modelos jerárquicos, análisis de propensión
Fernández-Alonso, R., Cañamero, L. M., España, E., & Nuñez, J. C. (2025). Relationship between grade repetition and socioeconomic determinants: The role of methodological quality in research. Revista De Educación, 1(409). https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-687