Universidad de Valladolid
https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-701
This study examines the factors influencing students’ achievement in Mathematics and Science and Technology among six-grade of primary education students in the region of Castilla y León, Spain. The analysis is focused on scores in Mathematics and Science and Technology obtained from questionnaires administered by the Junta de Castilla y León as part of final individualized assessment. The sample comprised 1,652 sixth-grade students from 49 schools across various provinces of the region during the 2018–2019 academic year. The study considered variables previously identified in literature as influential on academic performance: gender, geographic area, school ownership (public or private), socioeconomic and cultural status (ISEC), school absenteeism, grade repetition, and homework. Additionally, the study included a new variable—the presence or absence of bilingual education in schools. The results revealed that bilingual education , when is considered in isolation, does not impact academic performance in Mathematics or Science and Technology. However, when analysed individually, gender and school ownership significantly affect Mathematics performance. OurSalto de línea data shows that boys and students in private schools achieve higher scores. Furthermore, other variables such as socioeconomic status (ISEC), class attendance, grade repetition, and number of days dedicated to homework were found to individually influence performance in both Mathematics and Science and Technology. Academic performance improves as ISEC increases, absenteeism decreases, grade repetition is avoided, and homework is completed over more days. When we analyse the variables in the context of bilingual education modalities, we observe there are differences between the different types of schools. Among them, boys perform better in Mathematics in autonomous bilingual sections than in non-bilingual schools.
Academic achievement, performance factors, socioeconomic factors, primary education, bilingual education, student evaluation
Este estudio explora los factores que influyen en el rendimiento en Matemáticas y en Ciencia y Tecnología de estudiantes castellano-leoneses del nivel de sexto de Educación Primaria. Se analizaron las puntuaciones en Matemáticas y Ciencia y Tecnología obtenidas a partir de cuestionarios que la Junta de Castilla y León aplicó, como parte de la evaluación individualizada final de etapa, a una muestra de 1652 escolares de 49 colegios de diferentes provincias de la comunidad en el curso 2018- 2019. Se analizaron variables explicativas que la literatura ya ha destacado como influyentes en el rendimiento académico: género, ámbito territorial, titularidad, ISEC, absentismo escolar, repetición de curso y deberes. Asimismo, se estudió también una variable novedosa que es la presencia o no de enseñanza bilingüe en los centros. Los resultados indicaron que la enseñanza bilingüe de forma aislada no influye en el rendimiento académico de las áreas de Matemáticas y de Ciencia y Tecnología. Mientras que el género o la titularidad estudiadas individualmente sí condicionan el rendimiento en Matemáticas, de forma que los chicos y los centros concertado-privados poseen mejores rendimientos. Además, otras variables como el ISEC, las faltas a clase, la repetición de curso o el número de días empleados para hacer deberes analizadas individualmente influyen tanto en el rendimiento de Matemáticas como en el de Ciencia y Tecnología, incrementándose estos cuando el ISEC es mayor, se falta menos a clase, no se repite y se hacen más días los deberes. Cuando analizamos las variables en el contexto de las modalidades de enseñanza bilingüe observamos que sí existen diferencias entre los distintos tipos de centros. Entre ellas, los chicos tienen mejor rendimiento en Matemáticas en las secciones autonómicas bilingües que en los centros no bilingües.
Rendimiento académico, factores que afectan al rendimiento, variables socioeconómicas, educación primaria, enseñanza bilingüe, evaluación del estudiante
Arias García, J. R., & Vega Agapito, M. V. (2025). Academic achievement in the context of bilingual education. Revista De Educación, 1(409), 299–323. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-701