Universidad Loyola Andalucía
https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-685
Regardless of other possible effects, grade retention forces students to disconnect from their friends in class and connect with their new classmates. This study quantifies how grade retention affects students’ social integration. To analyse short-term effects, we use a propensity score matching to compare retained students with their “statistical twins”. For long-term effects, we compare current repeaters with those who repeated in the past. The results are not optimistic. In the short term, retained students are less popular, have more enemies and fewer “good” friends in the classroom. They are also more likely to appear in hate networks. In the long term, ‘former’ retained students are slightly more popular than current students, but in all other respects they remain the same. We conclude that grade retention has a strong negative impact on students’ social relationships, and that this effect hardly diminishes over time.
Adolescents, social networks, grade retention, school vulnerability, social inclusion, social behaviour, education system
Independientemente de otros posibles efectos, la repetición de curso obliga a los estudiantes a desconectar de sus amigos de la clase y a conectar con sus nuevos compañeros de clase. Este trabajo cuantifica como la repetición tiene implicaciones en la integración social de los estudiantes. Para mirar los efectos de corto plazo, empleamos el método de emparejamiento por puntuaciones de propensión para comparar al repetidor con un “gemelo estadístico”. Para el largo plazo, comparamos repetidores actuales con otros que lo hicieron anteriormente. Los resultados no son optimistas. En el corto plazo, los repetidores son menos populares, tiene mayor número de enemigos y menos “buenos” amigos dentro de la clase. Además, aparecen con mayor frecuencia en las redes de odio. En el largo plazo, los repetidores “antiguos” son algo más populares que los actuales, pero en todo lo demás son iguales. Podemos concluir que la repetición tiene un impacto muy negativo en las relaciones sociales de los estudiantes y que dicho efecto apenas se aminora con el paso del tiempo.
Adolescentes, redes sociales, repetición de curso, vulnerabilidad escolar, inclusión social, comportamiento social, sistema educativo
Brañas-Garza, P., & Jorrat, D. (2025). Repetition undermines social inclusion at school. Revista De Educación, 1(409), 27–57. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-685