Universidad Complutense de Madrid
Peñascal Kooperatiba
Universitat De València
Asociación Española de Escuelas de Segunda Oportunidad
https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-688
Early school leaving is a phenomenon that places adolescents and young people in a fragile position regarding to their future labour and social integration. Many of these young people already have personal, economic, social or family constraints prior to leaving the school system, which increases their vulnerability. The aim of this article is to analyse and present second-chance schools (E2O) in Spain as an effective and successful alternative that allows young people aged 15 to 29 who have left school prematurely to return to the education system and move towards employment with greater guarantees. The research focuses on the analysis of data that the Spanish Association of Second Chance Schools (E2O Association) collects through standardised tools regarding the training offered, the functioning of the school and the indicators of its activity in terms of the results obtained. As an innovative aspect, the Association has its own accreditation process structured in 29 items, in which independent audits are carried out to guarantee quality standards in educational processes and practices in terms of: the social and professional integration of students, the development of skills, collaboration with public administrations and companies and networking. They offer training in different professional fields with diversity in terms of type and duration, which allows them to adapt to the needs and characteristics of each young person. Their work, structured around key areas such as the individualisation of pathways and the development of transversal skills, which are fundamental not only for professional development but also for life, positions SCS as an educational and social benchmark, backed by a 63% success rate -educational return or job placement six months after leaving school-.
Second Chance Schools, Individualized Education Program, Disadvantaged Youth, Vocational Education and Training, Early School leaving
El abandono educativo es un fenómeno que sitúa a adolescentes y jóvenes en una posición de fragilidad ante su futura inserción laboral y social. Muchos de estos jóvenes ya cuentan con condicionantes personales, económicos, sociales o familiares previos a la salida del sistema escolar, lo que aumenta su vulnerabilidad. Este artículo tiene como objeto analizar y presentar a las escuelas de segunda oportunidad (E2O) en España como una alternativa eficaz y de éxito que permite que jóvenes de 15 a 29 años que han abandonado prematuramente los estudios, retornen al sistema educativo y transiten con mayores garantías hacia el empleo. La investigación se centra en el análisis de datos que la Asociación Española de Escuelas de Segunda Oportunidad (Asociación E2O) recoge a través de herramientas estandarizadas en torno a la oferta formativa, el funcionamiento de la escuela y los indicadores de su actividad en cuanto a los resultados obtenidos. Como aspecto innovador, la Asociación cuenta con un proceso de acreditación propio estructurado en 29 indicadores, en el que se realizan auditorías independientes que garantizan unos estándares de calidad en los procesos y práctica educativa en torno a: la integración social y profesional del alumnado, el desarrollo de competencias, la colaboración con administraciones públicas y empresas y el trabajo en red. Ofrecen formación en distintos ámbitos profesionales con diversidad en cuanto a su tipología y duración, lo que permite adaptarse a las necesidades y características de cada joven. Su trabajo vertebrado en ejes clave como la individualización de los itinerarios y el desarrollo de competencias transversales, fundamentales, no sólo para el desarrollo profesional sino también para la vida, posicionan a las E2O como un referente educativo y social, avaladas por una tasa de éxito del 63% -retorno educativo o inserción laboral a los seis meses de la salida de la escuela-.
Escuelas de segunda oportunidad, Programas de educación individualizados, Juventud vulnerable, Formación Profesional, Abandono educativo temprano
Aymá González, L., Garcia Monterio, R. ., Vila Vilanova, J., & Bayón Torres, E. (2025). The Second chance education model in Spain as an effective model. Revista De Educación, 1(409), 82–102. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-688