Influence of bullying on academic achievement

Authors

Universidad de Murcia

DOI

https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-696

Abstract

The educational system must guarantee the well-being of students in their school environment, through adequate training that makes academic success possible, while also promoting equal opportunities through integration in scenarios of diversity. Bullying is a global problem that negatively affects adolescents and whose consequences can be long-lasting. The aim of this research is to analyze the factors that increase bullying and to examine how bullying affects the academic performance in mathematics of Spanish students. The analysis is done at the national and regional levels, by autonomous communities. For this purpose, PISA 2018 data for Spain are used. In this study, descriptive and inferential statistics and regression analysis are used to examine the relationship between variables and to estimate the impact of bullying on mathematics proficiency scores, controlling for the influence of other variables related to student characteristics (socioeconomic factors) and the educational center. The results obtained for Spain show that people who suffer bullying have a lower average score in mathematics. Specifically, the regional analysis shows that the effect of bullying on scores is negative and significant in six of them: Catalonia, the Valencian Community, Galicia, the Balearic Islands, the Basque Country and the Region of Murcia. Except in the last case, these are autonomous communities with two official languages and where the incidence of bullying exceeds the national average. The results of this study provide knowledge about the type of variables that have a greater impact on bullying, which may be useful for promoting educational inclusion. Thus, these results point to the importance of considering linguistic diversity in intervention programs against bullying, along with other factors that increase the heterogeneity of the student body.

Keywords

bullying, mathematics achievement, regression, PISA, educational policy

Resumen

El sistema educativo debe garantizar el bienestar del alumnado en su entorno escolar, mediante una formación adecuada que posibilite el éxito académico, promoviendo, además, la igualdad de oportunidades a través de la integración en escenarios de diversidad. El acoso escolar es un problema global que afecta negativamente a los adolescentes y cuyas consecuencias pueden ser duraderas. El objetivo de esta investigación es analizar los factores que elevan el bullying y examinar cómo el acoso escolar afecta al rendimiento en matemáticas de los estudiantes españoles. El análisis se hace a nivel nacional y a nivel regional, por comunidades autónomas (CCAA). Para ello se utilizan los datos de PISA 2018 para España. En este estudio se hace uso de la estadística descriptiva e inferencial y del análisis de regresión para examinar la relación entre las variables y estimar el impacto del bullying sobre la puntuación en la competencia matemática controlando por la influencia de otras variables relativas a características del alumnado (factores socioeconómicos) y del centro educativo. Los resultados obtenidos para España reflejan que las personas que sufren bullying tienen una puntuación media inferior en matemáticas. En concreto, el análisis regional muestra que el efecto del acoso escolar sobre las puntuaciones es negativo y significativo en seis de ellas: Cataluña, Comunidad Valenciana, Galicia, Baleares, País Vasco y Región de Murcia. Salvo en el último caso, se trata de CCAA con dos lenguas oficiales y donde la incidencia del bullying supera la media nacional. Los resultados de este trabajo aportan conocimiento sobre el tipo de variables que inciden en mayor medida en el bullying, pudiendo ser de utilidad para promover la inclusión educativa. Así, estos resultados apuntan a la importancia de considerar la diversidad idiomática en los programas de intervención frente al acoso, junto con otros factores que elevan la heterogeneidad del alumnado.

Palabras clave

acoso escolar, rendimiento en matemáticas, regresión, PISA, política educativa

How to Cite

Campillo González, I., González-Martínez, M. I., & López-Martínez, M. (2025). Influence of bullying on mathematics achievement. Revista De Educación, 1(409), 208–224. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-696

Subir

Esta web utiliza cookies propias para facilitar la navegación y cookies de terceros para obtener estadísticas de uso y satisfacción.

Puede obtener más información en el apartado "Cookies" de nuestro aviso legal.