https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-695
In 2017, Law No. 20,903 came into force, to modify the Statute of Education Professionals, implementing the Teacher Professional Development System (SDPD) in the Chilean Education System. Among the modifications introduced is a system of economic incentives for teachers who belong to the public system, which can substantially modify their remunerations. The system is based on recognizing the social importance of teaching work and the theory of incentives. In this sense, international evidence points to a direct relationship between teachers’ salaries and the results of their students during their school career in standardized assessments. Through a difference-in-differences estimation, with SIMCE language and mathematics test data of the 2016 and 2018 cohorts applied to fourth-grade and sixth-grade students nationwide, respectively, the impact of the incentive policy derived from the Teacher Professional Development System on teachers in the public system was analysed, in contrast to those in the subsidized private sector. Thus, for various estimates, null or negative results are obtained on the results of students in standardized tests, whose teachers are part of the analysed policy, evidencing a more statistically robust effect in cases where the result variable is the mathematics evaluation. After reviewing the results of the different estimation models, it seems pertinent to maintain monitoring regarding the effects of the policy and its generated incentives for teachers. In addition, it is important to incorporate insights from similar strategies implemented in other systems, for example, the cases of performance incentives that are not permanent and are constantly evaluated to maintain and renew them.
Incentives; Academic Achievement; Wage; Public Policy; Evaluation
Durante el año 2017 entró en vigor la Ley Nº20.903, la cual modifica el Estatuto de Profesionales de la Educación, implementando el Sistema de Desarrollo Profesional Docente (SDPD) en el Sistema Educacional Chileno. Entre las modificaciones introducidas se encuentra un sistema de incentivos económicos a los docentes que pertenecen al sistema público, el cual puede llegar a modificar sustancialmente sus remuneraciones. El postulado bajo el cual se basa este incremento radica en reconocer la importancia social de la labor docente y la teoría de los incentivos. En este sentido, la evidencia internacional apunta en una relación directa entre el salario de los docentes y los resultados de sus alumnos durante su trayectoria escolar en evaluaciones estandarizadas. Mediante una estimación de diferencias en diferencias, con datos de la prueba SIMCE de lenguaje y matemáticas de las cohortes 2016 y 2018 aplicadas a los alumnos de cuatro año básico y sexto año básico a nivel nacional, respectivamente, se analizó el impacto de la política de incentivos derivada del Sistema de Desarrollo Profesional Docente a los profesores del sistema público, en contraste a los del sector particular subvencionado. Es así como para diversas estimaciones se obtienen resultados nulos o negativos sobre los resultados de los alumnos en pruebas estandarizadas, cuyos profesores son parte de la política analizada, evidenciando un efecto más robusto estadísticamente en los casos que la variable de resultado es la evaluación de matemáticas. Luego de revisar los resultados de los diferentes modelos de estimación, parece pertinente mantener un monitoreo respecto a los efectos de la política y sus incentivos generados a los docentes, además de incorporar la visión de estrategias similares en otros sistemas, por ejemplo, los casos de incentivos por rendimiento que no son permanentes y son evaluados constantemente para mantenerlos y renovarlos.
Incentivos; Resultados Académicos; Salarios; Política Pública; Evaluación
Monjes García, F. (2025). Evaluation of the Teacher Professional Development System on Student Results in Chile. Revista De Educación, 1(409), 192–206. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-695