Universidad de Valencia
Universidad Autónoma de Barcelona
https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-693
Reducing the rate of early school leaving continues to be a priority action for educational systems. This article analyses the transition of young people after their failure in the formal education system towards second chance schools (E2O), how their profiles are constructed, how educational trajectories are decided, and the role of educational agentsSalto de línea involved in these processes in the Spanish context. The aim of this work is to understand how transitions between these educational institutions and their underlying logic are articulated, as well as the coordination and supposed bidirectionality in their trajectories. The methodology is based on a qualitative approach and the triangulation of agents and instruments. Twenty-four semi-structured interviews were conducted with E2O management officials and nine interviews with tutors or counsellors from secondary education institutes (IES). Subsequently, six discussion groups were held with 47 educators and six discussion groups with 56 young people from 24 E2Os. The results indicate different perspectives from educational agents when analysing the profile of these young people. IES teachers focus to a greater extent on individual factors: demotivation, ruptures, and conflict; whilst E2O professionals have a more holistic and comprehensive view of the young person, incorporating reflections on their social and contextual conditions. It is noted that the logic of coordination between institutions does not always prevail. Young people and their families hardly participate in the decision-making of their own trajectories upon their premature departure from the IES. In some cases, referral and externalization are imposed in the IES. Lastly, some unintended effects of educational policies are identified, as well as some divergences in their application at the regional level, which provide elements for reflection.
Dropout, unqualified young people, secondary education, educational transitions, Second Chance Schools
Reducir la tasa de abandono escolar temprano continúa siendo una prioridad para los sistemas educativos. Este artículo analiza la transición de jóvenes tras su fracaso en el sistema educativo formal hacia las escuelas de segunda oportunidad (E2O), cómo se construyen sus perfiles, cómo se deciden las trayectorias educativas y el papel de los agentes educativos que intervienen en estos procesos en el contexto español. El objetivo del trabajo es comprender cómo se articulan las transiciones entre estas instituciones educativas y sus lógicas subyacentes, así como la coordinación y supuesta bidireccionalidad en sus trayectorias. La metodología parte de una aproximación cualitativa y la triangulación de agentes e instrumentos. Se han realizado 24 entrevistas semiestructuradas a responsables de dirección de las E2O y 9 entrevistas a tutores u orientadores de institutos de educación secundaria (IES). Con posterioridad se realizaron 6 grupos de discusión en los que han participado 47 educadores y 6 grupos de discusión que contaron con 56 jóvenes, de 24 E2O. Los resultados apuntan diferentes miradas de los agentes educativos al analizar el perfil de estos jóvenes. El profesorado de IES focaliza en mayor grado en factores individuales: la desmotivación, las rupturas y el conflicto; mientras que los profesionales de E20 tienen una visión más holística e integral del joven, incorporando reflexiones sobre su estigmatización. Se constata que no siempre prevalece una lógica de coordinación entre instituciones. Los jóvenes y sus familias apenas participan en la toma de decisiones de sus propias trayectorias a su salida prematura del IES. De hecho, en algunos casos se impone en los IES la derivación y externalización. Por último, se identifican algunos efectos no deseados de las políticas educativas y algunas divergencias en la aplicación de estas a nivel autonómico que aportan elementos para la reflexión.
Abandono de estudios, jóvenes sin cualificación, enseñanza secundaria, transiciones educativas, Escuelas de Segunda Oportunidad
Chisvert Tarazona, M. J., Palomares Montero, D., García Gracia, M., & Merino Pareja, R. (2025). To derive or to drift? Youth in transition between secondary education institutes and second chance schools. Revista De Educación, 1(409), 119–136. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-409-693